Archive for August, 2009

cendol

cendol adalah sejenis minuman yang terkenal sejak dahulu kala lagi. ia diperbuat daripada campuran bahan bahan mudah seperti santan dan air gula. ia kebiasaannya dibuat oleh mamak ataupun mappley di tepi tepi jalan.

kelazatan serta keenakan cendol memang tidak dapat dipertikaikan lagi terutama apabila kehausan yang keterlaluan melanda di tengah panas terik.

sebenarnya, tujuan aku menulis pasal cendol ni, bukan lah aku nak buat review pasal cendol. tapi, aku nak membuat catatan resepi membuat cendol setelah meng’interview’ seorang akak yang mempunyai kedai cendol terlaris kat Masai tadi dan semalam. tapi, aku terlupa nak tanya sape nama akak tu… adess… sori kak…

lame gak aku berborak dengan akak tu. semalam, aku duduk kat kedai dia, (bukan kedai sebenarnya, tapi adalah lori serba guna yang boleh transform jadi kedai). borak punya borak, tak sedar aku da makan 2 mangkuk cendol. huhu. sedap beb. lagi pun, aku memaksa diri aku makan 2 mangkuk cendol untuk mengampu akak tu supaya membocorkan rahsia kejayaannya. sori lagi skali kak.. walaupun akak tak baca blog ni, tapi cendol akak memang best.

ok first yang penting adalah benda alah yang warna hijau tu. kalau difikir secara kreatif, ia berupa hingus yang pekat. tapi kalau difikir secara eksotik, ia adalah ulat beluncas. aku ada tanya dia adakah benda tu dia buat sendiri atau dia ambil dari orang. ternyata dia buat sendiri benda tu. dulu, dia buat benda tu secara manual, kena kacau sendiri guna tangan etc, tapi sekarang setelah bisnesnya maju, dia menggunakan mesin. penat katanya kena kacau setengah jam sampai berkilat.

err.. sebenarnya, aku tak tanya pun apa bahan bahan yang digunakan untuk dia buat benda hijau tu. sebab aku tak bercadang pun nak buat sendiri benda tu. macam susah je. so, kalau anda berharap aku tulis pasal cara cara membuat benda hijau tu, minta maaf. anda boleh search semula kat google. aku banyak tanya dia bahan bahan lain, macam gula, santan, kacang, dan pulut.

aku cuba short list kan sendiri apa yang aku dapat hasil daripada temuramah aku bersama encik akak. mungkin berguna untuk aku sendiri di masa hadapan.

  1. untuk santan, didihkan air terlebih dahulu. setelah air mendidih, perlahankan api, kemudian baru masukkan santan. letak daun pandan dan garam. 2kg air, untuk 5kg santan.
  2. untuk gula, sediakan gula melaka dan gula pasir. panaskan 1 liter air, 6 ketul gula melaka, dan 2kg gula pasir. juga diletakkan daun pandan. untuk menjadikan gula kelihatan pekat, tambahkan tepung ubi.
  3. untuk kacang, kacang yang digunakan adalah kacang merah spesis besar, seperti dalam gambar di atas. didihkan kacang bersama dengan seketul gula melaka. letakkan sedikit garam.
  4. untuk pulut, tanak pulut seperti menanak nasi. tetapi air tidak boleh terlalu banyak untuk mengelakkan pulut menjadi lembik. letakkan garam dan daun pandan. jenama pulut yang digunakan adalah Faiza.
  5. menurut pemerhatian aku, akak tu menggunakan satu senduk besar sebagai sukatan untuk semangkuk cendol. satu senduk gula, dan satu senduk santan.
  6. ais yang digunakan pula adalah jenis kiub yang dipecahkan.
  7. harga pasaran bagi cendol yang akak tu jual; cendol biasa RM 1.30, cendol pulut RM 1.50, cendol kacang RM 1.50, cendol kacang + pulut RM 2.00

ok. sekarang anda pasti tertanya tanya kenapa aku bersemangat mencuri resepi cendol akak ni kan? hehe.. aku sebenarnya bercadang nak berniaga cendol kat bazar ramadhan sempena bulan puasa ni. tu yang semangat mencari resepi. benda hijau tu aku cadang nak amek dari mana mana supplier yang ada buat. cendol ejay kot. kalau takda, terpaksalah beli kat Wellward yang jual paket paket da siap. btw, thanks kepada cik hana yang memperkenalkan aku kepada cendol akak ni. kalau tak, tak tau lah aku camana nak buat.

harap harap berjaya lah bisnes kali ni. kalau tak berjaya pun, tak pelah. asalkan ada pengalaman. at least, terisi lah jugak masa aku disamping mendapat sedikit sebanyak duit poket menjelang hari raya nanti..

Advertisements

2 days..

it has been 2 days.. two days of suffer. two days of determination and will. it has been a long time since i threw that words from my mouth.

apart from that, i cant keep my head off that thing. always been thinking of it. damn…..

the biggest burden i’m facing are the problems and pressure i had. every time i think of it, i felt depressed. every time i felt depressed, i think of “it”.

hopefully, i can keep on staying apart from that thing… damn nicotine……

turn 23

pejam celik, pejam celik, dah 23 tahun. rasa macam sekejap gila masa berlalu. kadang kadang ada rasa macam baru habis sekolah. kadang kadang ada rasa macam baru abis matrik. dan kadang kadang ada jugak rasa macam baru je daftar masuk U 4 tahun lepas. rasanya macam tak banyak perubahan yang ada kat diri aku sejak zaman-zaman tu berlalu..

harini, 18 ogos 2009, aku berusia 23 tahun.. tahun depan, 24… tahun lagi satu 25,.. pastu 26, 27, 28, 29, ..50, 51, .52…..

makin lama makin tua. kan best kalau masa ni tak bergerak. stay je camni. umur 23 sampai bila bila. muka pun tak berkedut, kudrat yang ada pun tetap je camni. bila kata hari jadi, mesti tanya pasal azam baru. so… ape azam baru aku?

sebenarnya… aku sendiri pun tak pernah fikir apa azam baru aku. aku buat apa yang aku rasa aku nak buat. dan aku tak buat bila aku rasa malas.

tapi…sepanjang aku hidup, aku rasa umur 22 lah yang paling banyak dugaan, cabaran, dan tekanan. memang aku tak pernah depress sampai tahap camtu sebelum ni.

nak buat camana, nak tak nak kena jugak lalui. orang kata, dalam hidup, mesti ada sekali kita jatuh. dan aku harap, yang itu adalah first and last.

sometimes, kita, manusia, cross over some lines that were made. manusia memang tak leh lari dari melakukan kesilapan. kesilapan yang kita lakukan, kadang kala dilakukan bukan sebab keinginan, bukan datang dari hati sendiri. tapi atas sebab nafsu, dan godaan syaitan. syaitan paling suka goda manusia yang jiwanya sedang kacau dan lemah. tapi percayalah, Allah maha pengampun..

Astaghfirullah-al Aziim..

so…. sebagai azam baru….. aku cuma nak terus pandang ke depan. dan tidak akan toleh ke belakang lagi. segala kekecewaan dan tekanan yang aku lalui, cuma akan memperlahankan dan menyekat perjalanan hidup aku.ok enough already.

…………..

teringat pulak zaman dulu dulu kena prank ngan kawan kawan time befday. masa zaman matrik, kena jirus air sebaldi dari tingkat atas. punya la baek budak budak ni pancing ajak gi beli rokok kat bilik member, skali kena prank. bukan sebaldi sebanarnye. tapi berbaldi baldi. sampai rosak terus henset aku dalam poket. haha.

masa da masuk U plak, lagi lah. kena balling telur. peh… tu lagi takde belas kasihan. keteeppeekkkk~… ha camtu lah bunyi dia telur dipecahkan kat atas kepala, bukan pecahkan telur macam nak goreng telur… tapi dibaling kuat2. kena kat belakang badan lagi….. pehhh…. bisa.. paling tak leh bla… bau lekat. satu rumah bau telur. pastu baju, memang konfem bau.. kepala, rambut… peh.. 2 3 hari gak tu baru hilang betul betul bau dia..

haha… tapi korang memang best la.. memori memori tu semua memang takkan hilang ditelan zaman. da tua tua esok nanti, konfem tergelak sorang sorang bila ingat ingat balik. haha..

aku harap, dengan usia yang semakin meningkat ni, aku dapat menjadi seorang yang lebih baik. baik dalam apa jua bidang yang aku ceburi. semoga Tuhan sentiasa tunjukkan aku jalan yang benar..

dalam kesempatan ni, aku nak thanks kat semua orang yang penah hadir dalam hidup aku. kalau nak tulis kat sini, rasanya sampai esok pun tak abis tulis. you know who you are. thanks so much!

relevan kah ipta/ipts dikuarantin?

sejak semalam, UTHM mula dikuarantin. tak lain tak bukan adalah kerana kes H1N1. seperti yang difahamkan, dah 26 kes  H1N1 yang dilaporkan. minggu depan pulak, cuti midsem. apa lagi… semua orang pun berebut rebut pulang ke kampung halaman. dah macam balik raya pulak. mana taknya…. cuti dekat 2 minggu. sampai 23 hb.

tapi aku masih di bumi parit raja ni. di sebabkan PSM, aku menahan nafsu untuk pulang ke kampung. aku berhajat, sekurang-kurangnya, sebelum balik kampung, mesti da ada sikit progress PSM. baru lah lega rasa hati.

sebenarnya.. persoalan yang aku nak timbulkan kat sini, relevan ke ipta2, ipts2 kat malaysia buat kuarantin kes H1N1 macam ni? bila kata kuarantin, semua orang digesa balik kampung masing masing. aku cuba menyuarakan pendapat berdasarkan logik akal aku sendiri. dan aku akui, aku bukan lah seorang yang alert dengan isu isu semasa.

pendapat aku, kuarantin ni sepatutnya hanya melibatkan mereka mereka yang disahkan infected sahaja. kumpul kat satu tempat, jangan bagi diorang masuk kelas, dan sebagainya, dan rawat mereka sampai mereka pulih. bagi orang yang tak infected, mereka patut menjalani kehidupan mereka seperti biasa. dalam masa yang sama, segala langkah pencegahan haruslah dibuat. contoh macam pemberian topeng, pengedaran risalah2 berkenaan virus ni, pemberian vaksin pencegahan (ade ke ha?), dan rawatan-rawatan bagi mereka yang disyaki ada tanda-tanda dijangkiti.

ni tak. semua orang disuruh balik. baik yang infected, mahupun yang tak, disuruh jugak balik. tak ke merebak virus tu satu malaysia? kalau yang tak infected pulak, diorang balik kampung, pastu jangkit pulak ngan orang kampung, balik semula ke kampus, sebarkan satu kampus. sampai bila nak abis cerita? memang secara logiknya, kuarantin yang depa buat sekarang ni, memang takda faedah dan merugikan.

agak-agak sampai bila lah agaknya virus selsema babi ni nak betul-betul lesap kat muka bumi ni? ada ura-ura mengatakan, vaksin dah ada. tapi tak di komersial kan lagi. tunggu sampai hujung tahun baru nak release. ada juga ura-ura yang mengatakan, orang-orang besar kat Malaysia ni, kan depa selalu fly gi oversea, tapi nape takde sorang pun yang infected? sebab diorang ada vaksin tu. diorang share sama sama kroni sahaja. yang kita sebagai orang bawahan ni, dibiarkan mati katak. tak tau lah sejauh mana kebenaran cerita cerita orang ni. di fikir fikir, ada jugak logiknya. semua yang terjadi sekarang ni sebenarnya adalah kerja kerja orang atasan. orang orang yang ada kuasa. mereka nak tunggu virus ni da betul betul kritikal, baru mereka nak release vaksin tu. time tu konfem harga vaksin tu da berjuta-juta. licik kan?

tapi kan… kenapa kita panggil selsema babi? bukankah babi tu tak bersalah? virus tu tak da kena mengena pun ngan babi. paling kelakar, ada sekali tu, secara tiba-tiba pasaran babi sedunia jatuh merudum. semua orang takut nak makan babi. haha..

ada jugak orang kata, H1N1 ni sebenarnya adalah senjata biologi amerika syarikat. mereka yang cipta virus tu, dan mereka yang ada penawar virus tu. macam kes sebelum ni, selsema burung kalau tak silap aku. ada orang jugak yang cipta virus tu kan? dan orang yang cipta virus tu pun da kena tangkap. dunia dunia….

apa-apa pun, kita sama sama doalah mudah mudahan kita, keluarga kita, kawan-kawan kita, tidak dijangkiti virus tu. penawar yang paling baik, hanya ada pada-Nya.. Amin..

gilerraaa

seperjalanan aku pulang dari JB haritu, dengan menaiki moto skuter orang tua ku yang sudah tua, aku terfikir akan keadaan skuter tu yang selalu sakit. walaupun begitu, aku tetap gagahkan juga membawa moto tu untuk ke batu pahat bagi meneruskan sisa-sisa hidupku sebagai pelajar terlampau. heppp hepp… bukan lah seperti pramugara terlampau yang pernah femes satu ketika dulu. tetapi adalah pelajar yang tidak sepatutnya belajar lagi ketika ini, yang mungkin sedang bekerja sebagai site engineer? atau barangkali duduk bergoyang kaki di rumah bersama keluarga tercinta. kawan-kawan lain semua akan berkonvo petang ni. isk…nak sedih pun dah tak guna. nasi dah jadi bubur.

aku sebenarnya bukan nak bercerita kisah-kisah sedih. tapi aku nak bercerita pasal motor aku yang sudah tua. aku rasa, kalau motor tu bleh transform jadi manusia, dia berupa manusia yang berumur sekitar 50an, mempunyai muka dan tangan yang berkedut, serta tubuh badan yang tak berapa nak sihat. jalan sikit, sakit pinggang, sakit kaki. tapi… dia tetap berpakaian ranggi. haha

berbalik pada cerita mula-mula tadi, seperjalanan aku pulang dari JB, tiba tiba aku terdengar satu bisikan di tepi telinga.

moto ko ni dah tua.. asik rosak-rosak je… baik ko jual moto ni, angkat moto baru. angkat GILERA…!

bermula dari saat itu, hati aku terus berkobar-kobar. berkobar-kobar nak sampai batu pahat, cari kerja, jual moto, angkat gilera. huuuuuhhh…. sampai je rumah sewa, terus search kat google gambar gilera, terus buat wallpaper kat pc aku.

ni lah inspirasi aku sekarang. gilera runner vxr 200. hehe..

tapi… aku rasa macam susah nak dapat.. aku nak kerja, tapi aku risaukan PSM aku yang tak start-start lagi ni. oh ya..aku tak pernah cerita yang aku extend satu sem disebabkan kegagalan PSM sem lepas. kepala aku serabut.. masalah emosi bercampur aduk dengan kerja. apa-apa pun, aku rasa sekarang ni memang bukan masa yang sesuai untuk bekerja. aku nak siapkan dlu kerja-kerja yang tertangguh beberapa minggu. aku mesti habiskan sem ni. walaupun setakat ni, aku dah terlepas 2 jawatan sebagai engineer, dan 1 jawatan sebagai promoter maxis. biarlah ape pun keputusan PSM aku nanti, asalkan dia tak gagalkan aku. aku nak cepat-cepat berambus dari muka bumi parit raja ni.  hope semuanya berjalan lancar.

Ya Allah… berikanlah aku kegagahan untuk menempuh segala ujian dari Mu… Amin

cinta.part 1

cinta, adalah sejenis makanan. makanan yang mempunyai rasa yang pelbagai. kadang-kadang manis, kadang-kadang terlalu manis. kadang-kadang, boleh jadi pahit, macam kerepek belinjan. pahit-pahit belinjan, sedap juga kalau dimakan. cinta juga boleh basi kalau dibiarkan tidak dimakan.

sesetengah orang, ketagih apabila memakan cinta. bila cinta tiada, meracau, tidak keruan. sangap? itu lah bahasa yang biasa digunakan apabila tiada cinta. pertama kali nampak cinta, hati sudah tertawan. rasa ingin menjamah, dan merasakan kelazatan cinta. dia, tidak tahu samada cinta itu manis, ataupun pahit. mata dipejam, mengharapkan sesuatu yang indah menyelinap masuk ke dalam hati.

setelah masuk ke dalam mulut, mula terasa cinta. jika sedap, dikunyah lama-lama, supaya banyak jus-jus cinta terembes dan dirasakan kelazatannya dengan lidah. sebaliknya, terus dimuntahkan cinta serta dijolok-jolok tekak supaya tidak tertinggal sisa. sumpah seranah serta cacian menjadi zikir buat seketika. konon-konon, itulah ubat kekecewaan tidak mendapat kelazatan cinta.

“canavan”

(8/5/2009 9:10:20 PM)

jgn cr i g
ok
daaa
tu je